advertise

اصول طراحی پلان چیدمان آشپزخانه

چیدمان آشپزخانه در رشت

در طراحی پلان چیدمان آشپزخانه ، راهروها و مسیرهای دسترسی به فضای آشپزخانه، باید حداقل ۸۰ سانتی‌متر عرض داشته باشند و اگر آشپرخانه‌ اپن نباشد، در آن نباید با کابینت و یا باقی وسایل آشپرخانه هنگام باز شدن برخورد کند.
انتخاب کاشی در طراحی دکوراسیون داخلی، مرحله‌ی بسیار مهمی است تا آن‌جا که می‌تواند در موفقیت و یا شکست طراحی شما تاثیر گذار باشد.گاهی طراحی خنثی محیط آشپرخانه، با به کارگیری کاشی با طرح و رنگ درست می‌تواند سبب احیا فضا شود. هنگام انتخاب سعی کنید خلاق‌تر بوده و به سراغ طرح‌های خاص‌تر بروید.
استفاده از قفسه در کنار کابینت‌ها نیز گزینه‌ای است که بسیاری از افراد از تاثیر شگرفش بی اطلاع هستند. قفسه بر خلاف کابینت از سنگینی فضا کاسته و سبب روشن‌ و بزرگ جلوه دادن فضا نیز می‌شود..

اصول طراحی  آشپزخانه | دفتر فنی مهندسی ساب

در هر آشپزخانه ۳ نقطه اصلی و اساسی وجود داره که به مجموع این سه نقطه باهم، اصطلاحا هم میگیم. اما مثلث طلایی چیه؟! مثلثی است که در هر راس اون، یکی از ۳ ابزار اصلی آشپزخانه قرار گرفته باشه، یعنی: ۱-سینک ۲-گاز ۳-یخچال
مثلث طلایی باید ابعاد متناسبی داشته باشه. هرچقدر این مثلث دارای اضلاع کوچکتری باشه، طراحی بهتر است. البته این موضوع خیلی ظرافت داره. یعنی با اینکه ابعاد مثلث طلایی باید کوچک باشه، اما در عین حال باید کاربردی باشه.به عبارت دیگه نباید مثلث اونقدری کوچک باشه که سایر قسمت‌های آشپزخونه رو در برنداشته باشه و آدم هی با خودش تصادف کنه


اندازه آشپزخانه | دفتر فنی مهندسی ساب

اندازه ی آشپزخانه:

آشپزخانه بهتر است در گوشه های عقب ساختمان قرار گیرد، اما شمال شرقی بهترین مکان برای آشپزخانه است. آشپزخانه می بایست به اتاق ناهارخوری راه داشته باشد و هم چنین یک راه نیز رو به بیرون داشته باشد.
در صورت امکان، آشپزخانه باید به نحوی قرار داده شود که نورخورشید در ساعات صبح، که بیش ترین استفاده از آشپزخانه می شود، داخل بیاید. آشپزخانه می بایست دارای پنجره هایی برای تهویه ی مناسب و هواکش برای انتقال دود باشد. اندازه ی پنجره ها در آشپزخانه می بایست ۱۵ درصد از مساحت کف آشپزخانه باشد.
برخی از مواقع که فضای کم تری در دسترس است، آشپزخانه و انباری ترکیب می شوند. اندازه ی استاندارد آشپزخانه: محدوده ی ۲.۵ متر در ۳.۹ متر تا ۳متر در ۳.۶ متر
شما میتوانید برای دریافت مشاوره رایگان و دیدن طراحی آشپزخانه در سایز ها و اندازه های متفاوت با مشاوران شرکت فنی مهندسی ساب تماس بگیرید

ویژگی‌های مثلث کار در آشپزخانه

۱. در هنگام طراحی مثلث کار در آشپزخانه باید توجه نمود که فاصله مناسبی میان اجاق گاز و دو رأس دیگر مثلث وجود داشته باشد تا از تأثیر گرمایی بر عملکرد یخچال و همچنین لکه‌های چربی ‌حاصل از پخت و پز بر ظروف شسته شده جلوگیری شود.

۲. باید در دو طرف اجاق‌گاز، کابینت کافی وجود داشته باشد تا بتوان از سطح آن به‌عنوان میز کار استفاده کرد.
همچنین اجاق‌گاز نباید در مجاورت پنجره باشد، چون ممکن است وزش باد باعث خاموشی گاز و آتش‌سوزی شود و باعث خسارات جبران ناپذیری گردد.

۳. با توجه به رطوبت اطراف سینک بهتر است سینک ظرف‌شویی در محلی قرار بگیرد که از تابش نور خورشید و جریان هوای آزاد بهره ببرد. همین‌طور با توجه به استفاده مکرر از سینک ظرف‌شویی در آشپزخانه، لازم است که کابینت‌های اطراف سینک ظرف‌شویی سطح وسیعی داشته باشد.


۴. از آنجایی که یخچال وسیله‌ای است که عموم افراد منزل از آن استفاده می‌کنند، بهتر است در نزدیکی ورودی آشپزخانه قرار گیرد تا دسترسی آن برای افراد راحتتر باشد.
دقت کنید که فضای کافی برای باز کردن در یخچال و عبور افراد وجود داشته باشد.

۵. اضلاع هر مثلث می‌بایست بین ۱.۵۰ تا ۲.۷۰ متر باشد. و بهترین شرایط به این صورت است که محیط این مثلث بین ۴.۸۰ تا ۶ متر باشد. همچنین در صورتی که مجموع گام‌ها در مثلث کار خیلی کم باشد، افراد به همدیگر برخورد کرده و موجب شلوغی در کار خواهد شد.

۶. اگر فعالیت‌های دیگری علاوه بر پخت و پز در آشپزخانه انجام می‌شود، در هنگام برنامه ریزی برای طراحی مثلث کار باید در نظر گرفته شوند تا پس از ساخت با مشکل رو به رو نشویم،مانند:
میز نهارخوری، جزیره، مینی بار، قفسه‌های دکوری و ... .


آشپزخانه مدل یو
سیستم یو شکل که از ۳ دیوار مجزا برای نصب کابینت تشکیل شده است، به جهت ایجاد فضای کاربردی در سه ۳ دیوار مختلف، امکان چیدمان‌های متفاوتی برای یخچال، سینک و گاز را فراهم می‌کند به طوری که هر کدام می‌توانند در یک ضلع آشپزخانه قرار بگیرند. این مدل هم برای خانه‌های کوچک و هم بزرگ قابل استفاده بوده و اگر فضای مابین دیوارها زیاد باشد، می‌توان از یک کابینت جزیره‌ای یا میز نهارخوری در وسط یا ورودی به آشپزخانه استفاده کرد به‌گونه‌ای که فاصله حرکتی حداقل ۱.۲۰ متری از طرفین جزیره یا میز نهارخوری وجود داشته باشد

آشپزخانه مدل جزیره‌ای
آشپزخانه‌های جزیره، معمولاً کاربری‌های بیشتری همراه با فضا‌های ذخیره سازی به آشپزخانه اضافه می‌کنند که معمولاً یک ایستگاه آن بر روی کابینت دیواری و دو ایستگاه دیگر بر روی جزیره قرار داده می‌شود یا بالعکس.
به طوری که از ۳ جهت آزادی عمل را به کاربر می‌دهد. این سیستم که مناسب خانه‌های با متراژ بالا و فضا‌های دسترسی بزرگ است، اغلب مجهز به هود مرکزی، سیستم‌های صوتی تصویری، لوازم الکترونیکی پیشرفته و نهارخوری است.
عملکرد جزیره را تعیین کنید: وقتی نوبت به جزایر آشپزخانه می رسد، نوع عملکرد مهم است. اگر می خواهید در جزایر آشپزخانه آشپزی کنید و غذا بخورید، فضای کافی را برنامه ریزی کنید تا به طور ایمن از فضای غذاخوری جدا شود

آشپزخانه با پلان جی
این سیستم پلان آشپزخانه (G) چند عملکردی و جادار که فرمی مایل به بسته شدن دارد؛ مناسب خانه‌های بزرگ بوده و فضای زیادی را اشغال می‌کنند.
در طراحی این مدل باید به این نکته دقت شود که جزیره یا میز‌های نهارخوری که معمولاً در قسمت انتهایی و خروجی آشپزخانه قرار می‌گیرند، مانعی برای ورود و خروج به آشپزخانه ایجاد نکرده و حداقل ۱.۲۰ متر فضای رفت آمد در ورودی فراهم کنند.

آشپزخانه ال شکل یا L
طرح محبوب دیگری است که رفت و آمد در آن راحت تر بوده و فضایی بازتر دارد. بنابراین اگر می خواهید در آشپزخانه تان افراد زیادی جمع شوند، این شکل طراحی بهترین گزینه برای شماست.
مزیت اصلی آشپزخانه های L شکل تنوع و انعطاف پذیری بالای آنهاست. در این آشپزخانه ها قرار دادن یک میز ناهارخوری بزرگ یا جزیره برای میل کردن غذا در طول روز به راحتی امکان پذیر است. طراحی آشپزخانه ایرانی به شکل ال می توانید بسیاری از نیازهای خانه دارهای ایرانی را برطرف کند

نور و چرخش هوا در طراحی آشپزخانه سالم

در طراحی آشپزخانه تندرست باید در صورت امکان در و پنجره‌هایی برای ارتباط با فضای بیرون قرار داد. تعداد زیاد پنجره یا تک پنجره‌ای بزرگ و وسیع سبب دریافت نور طبیعی بیشتر در آشپزخانه و کمک به صاحبخانه می‌شود. نور طبیعی علاوه بر کمک به سلامت روان، زیبایی آشپزخانه را دوچندان می‌کند.
نکته مهم دیگر در طراحی آشپزخانه تندرست این است که تهویه‌های کافی برای جابه‌جایی و پاکیزگی هوا قرار دهید و مواد آلوده‌کننده مانند بوهای شیمیایی را به حداقل برسانید. طبعا آشپزی در آشپزخانه‌ای که تهویه درستی ندارد و به محض شروع آشپزی بو در آن می‌پیچد لذت‌بخش نیست. غذاهای ایرانی سرشار از ادویه‌ها و موادغذایی تازه پر بو هستند که تهویه مطبوع را برای آشپزخانه ضروری می‌کنند


عناصر افقی

حرکتهای افقی آشپزخانه همانند کابینت های زمینی و دیواری و چیدمان کاشی.اگر در طراحی به حرکت های افقی اهمیت بدهیم و تاکید بر کشیده تر شدن خطوط افقی بکنیم فضای داخل آشپزخانه را بزرگتر جلوه میدهیم. این شیوه طراحی برای فضاهای کم عرض بسیار موثر است

عناصر عمودی

عناصر عمودی در طراحی آشپزخانه حرکت های عمودی کابینت ها، کاشی ها و ویترین ها.
با تاکید بر ارتفاع عناصر عمودی، بلندتر و باریکتر نشان دادن آنها می توان از نظر دید، ارتفاع کم یک فضای کوتاه را جبران نمود

اشپزخانه

حداقل متراژ آشپزخانه باید ۱۵ متر باشد. آشپزخانه یکی از فضاهایی است که در زیبایی و دکوراسیون کلی خانه تاثیر بسزایی دارد. در طراحی داخلی آشپزخانه هر فضا به طور دقیق جاگذاری می شود و معمولا قابل جاجایی نمی باشد.
فضای اجاق گاز و محل طبخ، محل قرار گیری ماشین لباسشویی و ظرفشویی، یخچال و کابینت ها به هنگام طراحی و ساخت دقیقا مشخص می شود. در بسیاری از منازل فضای غذا خوری (dining room)در آشپزخانه قرار دارد و در بعضی دیگر این فضا بین آشپزخانه و اتاق نشیمن قرار می گیرد.
حداقل فضای لازم برای میز غذا خوری ۵ نفره و صندلی های اطراف آن در حدود ۸ تا ۱۰ متر مربع است. حداقل عمق کابینت های ردیف پایین ۶۰ سانتی متر است و حداقل ارتفاع پیشخوان در حدود ۹۰ سانتی متر است. 

ارتفاع سقف آشپزخانه نباید از ۲.۴ متر کمتر باشد ولی ارتفاع مطلوب بین ۲.۸ تا ۳ متر است.وجود آب رو در کف آشپزخانه جهت شستشو و نظافت ، مزیت محسوب می شود؛ به دلیل فضای مرطوب آشپزخانه، سطح کف و دیوارها تا ارتفاع ۴۰ سانتی متر باید عایق کاری شوند.حداقل عرض محل قرار گیری اجاق گاز ۶۰ سانتی متر، یخچال ۷۰ سانتی متر، فریزر ۶۰ سانتی متر (در مورد یخچال های ساید بای ساید فضایی به عرض ۱۳۰ سانتی متر مورد نیاز است) اگر دو ردیف کابینت روبه روی هم در آشپزخانه تعبیه شده باشد، حداقل عرض فضای بین دو ردیف باید ۱۳۰ سانتی متر باشد.
ارتفاع مناسب برای قراردادن سینک ظرفشویی، ۱۰۵ سانتی مترو ارتفاع مناسب قفسه قراردادن ظروف، ۱۸۵ سانتی متر است. تهویه و جریان هوا در آشپزخانه معمولا توسط هود و یا تهویه الکتریکی صورت می گیرد، بهتر است هود بر روی اجاق گاز و بر روی دیوار های خارجی تعبیه شود.


تیم فنی مهندسی ساب، با ارائه انواع خدمات در زمینه طراحی و دکور آشپزخانه همواره آماده خدمت رسانی به شما مشتریان عزیز می باشد.همچنین شما میتوانید برای مشاهده دیگر طراحی ها، اعم از طراحی دکوراسیون داخلی و طراحی نما و محوطه و همچنین گرفتن مشاوره رایگان با کارشناسان ما تماس بگیرید.