advertise

ابعاد مناسب زمین برای ساخت ویلا در گیلان

ابعاد مناسب زمین برای ساخت و ساز چه اندازه‌ای می‌باشد؟

همانطور که می‌دانید به دلیل نیاز انسان‌ها به مسکن، ساخت و ساز همیشه از مقوله‌های بسیار مهم به شمار رفته و هیچگاه اهمیت خود را از دست نمی‌دهد. از این رو در این مقاله قصد داریم به بررسی اجزای مختلف و نکات مهم در زمینه ابعاد مناسب زمین برای ساخت و ساز خود بپردازیم. ابعاد زمین از جمله پارامترهای می‌باشد که قبل از طراحی نقشه و شروع ساخت باید آن را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم.
مهندسان و ناظران در زمینه ساخت و ساز از قوانین و دستورالعمل‌هایی برای ابعاد و بخش‌های مختلف یک سازه بهره می‌برند. در این در این مقاله می‌خواهیم بدانیم ابعاد مناسب برای ساخت و ساز باید چه ویژگی‌هایی را داشته و چه اندازه باشد؟ لطفاً تا انتهای مقاله همراه ما باشید.همچنین میتوانید برای دریافت مشاوره رایگان و اطلاع از قیمت های طراحی با متخصصان شرکت فنی مهندسی ساب تماس بگیرید.


خرید زمین با ابعاد مناسب | دفتر فنی مهندسی ساب

نقش پیمانکاری ویلا در خرید زمین با ابعاد مناسب

در سال‌های اخیر پیمانکاری ویلا در استان‌های گیلان و مازندران از رونق چشمگیری برخوردار بوده است. زیرا خرید ویلا در شهرهای شمالی روز به روز طرفداران بیشتری پیدا می‌کند. البته در این بین ممکن است افراد سودجو و کلاهبردار به مسائل فنی و مهندسی توجه زیادی نداشته باشند.
اما در کل باید یک سری از معیارها در ابعاد مناسب زمین برای ساخت و ساز ویلا و خانه‌ها مد نظر قرار گرفته شود. تا مجوزهای لازم برای ساخت ویلا صادر شود


مرحله اول تعیین ابعاد مناسب زمین برای ساخت و ساز
اولین مرحله برای ساخت یک ویلا، خرید زمین با ابعاد مناسب می‌باشد. البته توجه داشته باشید متراژ و نقشه‌ای که صاحب زمین برای اجرای ویلای خود در ذهن دارد تأثیر بسیار زیادی بر ابعاد زمین دارد. معمولا زمین‌هایی که دارای کاربری ساخت مسکن بوده و برای این امر مورد استفاده قرار می گیرند به صورت مربع یا مستطیل هستند.
توصیه می‌کنیم برای ساخت ویلا‌های بزرگ و محوطه‌سازی زیبا و مناسب، از زمین‌های مستطیل شکل استفاده کنید. شما از این طریق می‌توانید فضای ورودی را به بهترین نحو ممکن طراحی کنید. در زمین‌های مستطیلی نسبت طول زمین به عرض آن بسیار بیشتر می‌باشد. همچنین بخش زیادی از محوطه ویلا در بخش جلو ساختمان قرار می‌گیرد.
امروزه به دلیل قواره بندی زمین‌ها خصوصاً در فضاهایی مانند مرکز شهرها انتخاب ابعاد زمین برای ساخت و ساز کمی با مشکل روبرو شده است. به عبارت دیگر متراژ زمین‌ها کاهش یافته و دیگر خبری از زمین‌هایی با متراژ بزرگ نخواهد بود. البته باز هم می‌توان زمین‌هایی با متراژ بالا در اطراف شهرها پیدا کرد. این زمین‌ها قدرت انتخاب بیشتر و بالاتری برای صاحبان ویلا به وجود می‌آورند.


ابعاد نامناسب زمین برای ساخت و ساز

برای ساختن ویلا یا خانه‌ای ایده آل باید یک زمین با ابعاد مناسب تهیه کنید. نسبت طول به عرض زمین از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. اگر نسبت طول به عرض زمین بیش از اندازه بزرگ باشد، مشکلات زیادی در طراحی نقشه، هم از نظر مهندسی و هم از نظر فنی ایجاد می‌کند.
همچنین ایمنی ساختمان را نیز تحت شعاع قرار میدهد. بنابراین بر اساس متراژ و ابعاد مناسب زمین، باید نسبت طول و عرض آن تا حد امکان کاهش یابد. تا به یک حد نرمال برسد

خرید زمین با ابعاد مناسب| دفتر فنی مهندسی ساب

نکته مهم

اریب بودن زمین نیز از جمله عواملی است که بر ابعاد زمین تأثیر می‌گذارد. در واقع اریب بودن زمین می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در زمینه ساخت و ساز ویلا شود. بنابراین اگر زمین دارای مشکلاتی از این قبیل باشد، باید بخش اوریب در محوطه ویلا قرار بگیرد. به عبارت دیگر این جزء نباید در بخش زیر بنای ویلا در نظر گرفته نشود.
البته در برخی از زمین‌های زیرساخت به دلیل آنکه محوطه بیرونی زیادی وجود ندارد از این قسمت‌های اضافی برای طراحی بالکن، پاسیو و… استفاده می‌کنند. اما توجه داشته باشید که زیبایی آن چنانی به ویلا نخواهند داد. در واقع این بخش‌های اریب جنبهٔ زیبایی ندارند.


قسمت‌های مختلف ویلا و ابعاد مناسب زمین برای ساخت و ساز
همانطور که میدانید هر ویلایی دارای بخش‌های مختلفی مانند حال، پذیرایی، آشپزخانه، اتاق خواب، سرویس بهداشتی و …می‌باشد. صاحب ملک برای طراحی این بخش‌های مختلف قبل از هر گونه اقدامی باید تصمیمات دقیق و مناسبی برای ابعاد مناسب زمین جهت ساخت و ساز اخذ کند. به عنوان مثال، در سالن پذیرایی باید فضای مناسب برای چیدمان مبل‌ها، میز ناهار خوری، اکسسوری های موجود و… فراهم باشد.
همچنین باید به این نکته توجه داشت که ابعاد مناسب زمین برای ساخت و ساز طوری انتخاب شوند که متناسب با طراحی فرش در ایران باشند. شاید تصور کنید این موضوع اهمیت زیادی ندارد و در سبک‌های جدید از فرش‌ها استفاده‌ای نمی‌شود. اما توجه به این نکته حتی با وجود اجتناب پذیری از فرش‌ها، امری ضروری بوده و طبق استانداردهای موجود می‌باشد.
ابعاد طراحی فرش در ایران دارای اندازه مشخصی بوده است. و همه فرش‌ها دارای ابعاد ۶،۹ یا ۱۲ متر می‌باشند. از این رو فضای در نظر گرفته شده برای بخش حال و پذیرایی در ویلاها و خانه‌ها باید مضربی از این اعداد باشد.

ابعاد مناسب زمین در اتاق‌ها

ابعاد مناسب برای اتاق‌ها باید به اندازه‌ای در نظر گرفته شود که فضای کافی برای تخت خواب در ۲ جهت مهیا باشد. همچنین فضای کافی برای ابزار و المان‌های دیگری نظیر میز آرایش، پاتختی، در بعضی موارد میز مطالعه و صندلی و… نیز محاسبه شود. با توجه به موارد گفته شده می‌توان اینطور بیان کرد که در پیمانکاری ویلا و مراحل تهیه و طراحی نقشه، ابعاد هر بخش باید به طور جداگانه معین و مشخص شود. و جمع این ابعاد برابر با کل ابعاد مناسب زمین برای ساخت و ساز در نظر گرفته شود. در اینصورت اتلاف فضای موجود به حداقل می‌رسد. و از تمام بخش‌های ویلا به بهترین نحو ممکن استفاده می‌شود


دفتر فنی مهندسی ساب
ابعاد مناسب زمین در پارکینگ‌ها و ورودی‌ها
در ویلا محوطه بزرگی در جلوی ساختمان در نظر گرفته می‌شود. و این محوطه بزرگ باعث می‌شود که با مشکل پارکینگ مواجه نشویم. اما ممکن است زمین دارای متراژ کمی باشد. در این صورت می‌توانید بخش جداگانه را برای فضای پارکینگ در نظر بگیرید. البته در ساخت پارکینگ نیز باید از یکسری اصول و قوانین پیروی کنید. تا پارکینک از ایمنی و استاندارهای لازم برخوردار باشد.
به طور کلی ابعاد یک خودرو ۲/۵ متر مربع می‌باشد. با در نظر گرفتن این موضوع می‌توانید پارکینگی متناسب با ابعاد خودرو تهیه کنید. توجه د اشته باشد که مسیر ورودی پارکینگ بهتر است به ذور از هرگونه پیچیدگی بوده و کاملاً ساده باشد. تا ورود و خروج ماشین به راحتی امکان پذیر باشد.

تأثیر ابعاد مناسب زمین در هزینه‌های مربوط به پیمانکاری
پیمانکاری در ساخت و ساز ویلا به عوامل مختلفی بستگی دارد. اگر ابعاد زمین متناسب باشد و مشکلاتی در سر راه پیمانکاری به وجود نیاورد هزینه‌های ناشی از ساخت ویلا به میزان چشم گیری کاهش میابد. البته توجه داشته باشید که متخصصان حرفه‌ای و کار بلد در این زمینه حتی می‌توانند در زمین‌هایی با ابعاد نامناسب نیز دست به طراحی شیک و عالی بزنند. اما طبیعتاً کار آن‌ها در چنین زمین‌هایی سخت‌تر می‌باشد.


شرکت فنی مهندسی ساب، در همه زمینه های طراحی مانند طراحی ساختمان و طراحی ابعاد مناسب زمین برای ساخت و ساز در رشت، آماده ی خدمت رسانی به شما عزیزان و مشتریان محترم می باشد. برای اطلاع از قیمت ها و دریافت مشاوره رایگان  با همکاران ما تماس بگیرید.